Жанрові особливості радянського образотворчого мистецтва за доби «Відлиги» та «Застою»

Гриценко А.П., Прокопчук В.С., Чумаченко О.А.

DOI: doi.org/10.21272/shaj.2023.i41.p.23

 

Анотація. У статті авторами визначенні жанрові особливості радянського образотворчого мистецтва протягом періодів «Відлиги» та «Застою», зокрема, соцреалізму, як основному жанрі, та дослідженні впливу радянської комуністичної пропаганди вибудованої навколо образотворчого мистецтва та виокремленні його впливу на мистецьку течію.

У добу Застою, жанр соцреалізму піддається остаточній консервації своїх притаманних рис. Авторами статті, перш за все, звернено увагу на вплив внутрішньої політики та боротьби з західними жанрами на еволюцію соцреалізму, коли під час виставки авангардистів М. Хрущов розкритикував жанрові особливості соцреалізму, вказуючи на необхідність збереження соціальної реальності. За періоду правління Л. Брежнєва відбувалися розгони демонстрацій, таких як «Бульдозерна вистава», що також мало значний вплив на формування жанрових рис соцреалізму.

У статті розкрито еволюцію жанрових особливостей соцреалізму та відзначено його адаптацію до політичних й ідеологічних змін у періоди «Відлиги» та «Застою». Авторами висвітлено важливі етапи цього процесу, звернено увагу на вплив внутрішньої політики та зовнішніх викликів на формування образотворчого мистецтва в радянському суспільстві в умовах пропаганди.

Ключові слова: радянське образотворче мистецтво, соцреалізм, «Відлига», «Застій», комуністична ідеологія, пропаганда.

ЗАВАНТАЖИТИ