Роль кульмінації в структурі циклу весільних обрядів
DOI:
https://doi.org/10.21272/shaj.2022.i38.p.27Ключові слова:
українська обрядовість, родинні ритуали, весільний обряд, структурно-функціональний метод, композиція структури, кульмінаціяАнотація
Метою дослідження є пошук кульмінаційних епізодів та визначення їхнього значення для створеної структури циклу весільних обрядів. Структура циклу в структурно-функціональній методиці – це своєрідна схема, в якій великий обрядовий цикл розподіляється на три малих (довесільний, весільний і післявесільний), кожен з них складається з окремих обрядів (7+6+4), які також слід розкласти на епізоди. А серед цих епізодів необхідно визначити кульмінаційні та дослідити, яку роль вони відіграють у кожному конкретному обряді та в усій структурі.
У результаті дослідження виявилося, що кульмінації обрядів заручин, вінчання та комори (обрядів переходу) змінюють статуси головних дійових осіб з парубка/дівки на нареченого/наречену, молодого/молоду, чоловіка/жінку. При цьому перша та остання пара містить профанні статуси, а друга й третя – сакральні чи обрядові, які є тимчасовими й потрібні лише для того, щоб здійснити перехід від початкових профанних до профанних кінцевих.
Також у кульмінаційних епізодах зазначених обрядів утворюються межі поділу великого весільного циклу на чотири етапи, що характеризуються наявними в них тими чи іншими статусами дійових осіб та являють собою наукову новизну в студіюванні.
Кульмінації інших обрядів не містять переходів, але спрямовані на те, щоб перехід відбувся в указаних місцях, щоб було здійснено вхід до обрядових дій, сакралізація доведена до необхідного для переходів рівня та щоб підготувати вихід з обряду. У результаті визначаються два різновиди кульмінації: після якої відбувається перехід і змінюються статуси персонажів та кульмінації інших обрядів, котрі не впливають на зміну соціальних статусів.
Прологи весільного й післявесільного циклів обрядів, хоча й уважаються повноцінними обрядами, кульмінаційних епізодів не містять.
Посилання
Aristotel, 1967 – Aristotel. Poetyka [Poetics]. Kyiv: Mystetstvo, 1967. 135 s. [in Ukrainian]
Baiburin, 1993 – Baiburin A. K. Ritual v traditsyonnoi kulture [Ritual in Traditional Culture]. Sankt-Peterburg: Nauka, 1993. 238 s. [in Russian]
Kukharenko, 2016-1 – Kukharenko O. O. Doslidzhennia natsionalnoi obriadovosti za dopomogoiu struktury vesilnogo tsyklu [Research of national rites by means of structure of a wedding cycle] // Ukrainska kultura : mynule, suchasne, shliakhy rozvytku : nauk. zap. Rivne: RDGU. Vyp. 23. S. 82–87 [in Ukrainian]
Kukharenko, 2016-2 – Kukharenko O. O. Kryterii podilu struktury vesilnykh obriadiv [Criteria for dividing the structure of wedding ceremonies] // Paradygma piznannia: gumanitarni pytannia. № 8. S. 36–49 [in Ukrainian]
Levi-Stros, 1985 – Levi-Stros K. Strukturnfia antropologiia [Structural anthropology]. Moskva: Glsv. red. vostochnoi literatury, 1985. 536 s. [in Russian]
Maierchyk, 2011 – Maierchyk M. S. Rytual i tilo [Ritual and body]. Kyiv: Krytyka, 2011. 326 s. [in Ukrainian]
Nesen, 2005 – Nesen I. I. Vesilnyi ritual Tsentralnogo Polissia [Wedding ritual of Central Polissya]. Kyiv: Tsentr zakhystu kult. spadschyny vid nadzvych. sytuatsii, 2005. 278 s. [in Ukrainian]
Propp, 2001. Propp V. Ya. Morfologiia volshebnoi skazki [Fairy tale morphology]. Moskva: Labirint, 2001. 192 s. [in Russian]
Sazonova, 2012 – Sazonova E. V. Teoriia dramy i osnovy stsenarnogo masterstva: ucheb. posobie [Theory of drama and the foundations of screenwriting skills: textbook. allowance]. Barnaul: Izd-vo Alt. gos. akad. Kultury I iskusstv, 2012. 135 s. [in Russian]
Turkin, 2007 – Turkin. Dramaturgiia kino: ucheb. Posobie [Film dramaturgy: a tutorial]. Moskva: VGIK, 2007. 320 s. [in Russian]
Frei, 2005 – Frei. Kak napisat genialnyi roman [How to write a genius novel]. Sankt-Peterburg: Amfora, 2005. 239 s. [in Russian]