Драматургія Івана Кавалерідзе на сумській сцені

Автор(и)

  • Будянський Д. В. Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка (Україна)

DOI:

https://doi.org/10.21272/shaj.2021.i36.p.37

Ключові слова:

п’єса, драматургія, театр, новаторство, режисура, символізм, прем’єра

Анотація

В статті розглянуто характерні риси драматургії І. Кавалерідзе. Зазначається, що в ній наявні ознаки художньої індивідуальності митця, тяжіння до експресіоністичних форм, художніх прийомів, характерних для мистецтва скульптури: символізм, монументальність, гіперболізація. Творча спадщина І. Кавалерідзе охоплює широке коло як суто мистецьких, так і загальнофілософських проблем. Серед них – становлення епохи модернізму та його особливості в українському мистецтві початку XX століття, вплив революційних ідей на творчість 1920-х років, роль духовних лідерів українського народу Т. Шевченка та Г. Сковороди тощо. Здійснено аналіз постановок п’єс І. Кавалерізде “Перша борозна” та “Григорій і Параскева” на сцені Сумського театру драми та музичної комедії імені М.С. Щепкіна у 1970-1972 роках. У статті наголошується, що саме на сумських підмостках ці п’єси були поставлені вперше в історії українського театру. Прем’єра “Першої борозни” (вистава мала назву “Старики”) відбулась 19 березня 1970 року. А постать національного генія Григорія Сковороди також вперше на театральній сцені була втілена саме у Сумах у виставі “Григорій і Параскева”. Прем’єра відбулась 21 жовтня 1972 року. Постановку здійснив заслужений артист УРСР І. Рибчинський. На основі публікацій у періодичних виданнях того часу, спогадів українських режисерів розглянуто особливості режисерської інтерпретації, стенографічного та музичного оформлення цих п’єс на сумській сцені. Значну увагу приділено аналізу акторських робіт у виставах за п’єсами І. Кавалерідзе. Зокрема, представлено особливості акторського втілення на сцені образу національного генія – Григорія Сковороди. Зазначено, що п’єси І. Кавалерідзе по праву вважаються високохудожніми творами української драматургії. Їх інсценізація здійснена на різних театральних сценах, зокрема у Сумському театрі драми та музичної комедії ім. М. С. Щепкіна є важливою сторінкою вітчизняного театрального мистецтва.

Посилання

Baraban, 1992 – Baraban L. Sotsialna drama “Hryhorii i Paraskeva” I. Kavaleridze v konteksti rozvytku ukrainskoi istorychnoi dramaturhii 40-80-kh rokiv [Social drama “Grigory and Paraskeva” in the context of the development of Ukrainian historical drama of the 40-80s] // Novi aspekty v doslidzhenni tvorchosti Ivana Kavaleridze. Sumy. 1992. P.27-29. [in Ukrainian].

Baraban, 2013 – Baraban L. Deshcho pro Ivana Kavaleridze-dramaturha [Something about Ivan Kavaleridze, the playwrighter] // Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia im.I.K. Karpenka-Karoho. Zbirnyk naukovykh prats. 2013. № 12. 263-272 p. [in Ukrainian].

Vidpovidalnist, 1971 – Vidpovidalnist mizh suchasnym i maibutnim [Responsibility between the present and the future] // Ukrainskyi teatr. 1971. №2. P.4. [in Ukrainian].

Vitaiemo peremozhtsiv, 1973 – Vitaiemo peremozhtsiv [Congratulations to the winners] // Ukrainskyi teatr. 1973. № 1. P.5. [in Ukrainian].

Havrylov, 1972 – Havrylov P. Hryhorii Skovoroda na sumskii stseni [Hryhoriy Skovoroda on the Sumy stage] // Leninska pravda. 1972. 22 lystopada, P.6. [in Ukrainian].

Zinych, 1971 – Zinych S.H., Kapelhorodska N.M. Ivan Kavaleridze. Kiev, 1971. 183 p. [in Ukrainian].

Kavalerydze, 1988 – Kavalerydze Y.P. Sbornyk statei y vospomynanyi [Collection of articles and memoirs]. Kiev, 1988. 179 p. [in Russian].

Kavalerydze, 1969 – Kavalerydze Y.P. Tak pochynalasia robota na revoliutsiiu [The work for the revolution began in this way]. Kiev, 1969. 61 p. [in Ukrainian].

Kavalerydze, 1976 – Kavalerydze Y.P. Piesy [Plays]. Kiev, 1976. 239 p. [in Ukrainian].

Kapelhorodska, 2007 – Kapelhorodska N.M. Kavaleridze I. Zhyttia i tvorchist [Kavaleridze I. Life and work]. Kiev, 2007. 335 p. [in Ukrainian].

Ohloblin, 1997 – Ohloblin V. Nas yednala spravzhnia druzhba [We were united by true friendship] // Novatorstvo Ivana Kavaleridze. Kiev, 1997. P.59-60. [in Ukrainian].

Poboronchuk, 1972 – Poboronchuk M. Raziuchyi mech istyny [The striking sword of truth]. Chervonyi promin.1972. 26 October. P.6. [in Ukrainian].

Premiery sezonu, 1973 – Premiery sezonu: pro postanovku piesy I. Kavaleridze “Hryhorii i Paraskeva” na stseni Sumskoho teatru im. M. Shchepkina [Premieres of the season: about the staging of I. Kavaleridze’s play “Hryhorii and Paraskeva” at Shchepkin Sumy Theater] // Ukrainskyi teatr. 1973. №1. P. 1. [in Ukrainian].

Synko, 2014 – Synko H.P. Dramaturhiia Ivana Kavaleridze v konteksti rozvytku teatru v Ukraini druhoi polovyny XX ст. [Ivan Kavaleridze’s drama in the context of the development of theater in Ukraine in the second half of the XX century] // Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. 2014. №31. P.99-104. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknukim_myst_2014_31_161. [in Ukrainian].

Sulyma, 2011 – Sulyma M. Trahediia Ivana Kavaleridze “Hryhorii Skovoroda (Hryhorii i Paraskeva)” [Ivan Kavaleridze’s tragedy “Grigory Skovoroda (Grigory and Paraskeva)”] // Pereiaslavski Skovorodynski studii. 2011. №1. P.130-135. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prckc_2011_1_23 [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2021-06-30